تراشه A17 PRO

مقایسه تراشه A17 PRO در آیفون 15 پرو و پرومکس با تراشه A16 Bionic

تعداد بازدید: 81

زمان مطالعه: 7 دقیقه

5/5 - (2 امتیاز)

اپل به طور مداوم گام های بزرگی در تراشه آیفون های خود برداشته است. یک دهه پیش، اپل اولین گوشی هوشمند با پردازنده 64 بیتی(آیفون 5 اس با تراشه A7 )را معرفی کرد. در سال 2017، اپل یادگیری ماشین عصبی را برای اولین بار در A11 Bionic با آیفون X پیاده‌سازی کرد. با پیشرفت‌هایی که هر ساله انجام می‌شود، به بررسی بروزرسانی های جدید در تراشه آیفون 15 پرداخته ایم. در اینجا مقایسه ای از پردازنده های تراشه A16 Bionic در مقابل A17 Pro وجود دارد.

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس دارای پردازنده جدید اپل A17 پرو هستند. در همین حال، آیفون 15 و آیفون 15 پلاس تراشه A16 Bionic سال گذشته را در داخل آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس قرار خواهند داد.

تراشه A17 PRO اپل

اپل نام Bionic را کنار گذاشته است و پردازنده جدید A17 Pro نام دارد. با 19 میلیارد ترانزیستور، A17 Pro اپل بر اساس فناوری پیشرفته پردازنده 3 نانومتری TSMC ساخته شده است. که دارای اندازه ترانزیستور کاهش یافته است و در نتیجه امکان بسته بندی ترانزیستورهای بیشتری را برای به حداکثر رساندن عملکرد و بهره وری انرژی فراهم می کند. این سی پی یو 6 هسته ای با دو هسته با کارایی بالا و چهار هسته کم مصرف دارد.

A17 Pro دارای یک GPU جدید 6 هسته ای با بهبودهای قابل توجهی در عملکرد گرافیکی با ردیابی پرتوهای سخت افزاری و بهبود بهره وری انرژی است. اپل آن را “بزرگترین بازطراحی در تاریخ پردازنده های گرافیکی اپل” می نامد. علاوه بر این، A17 Pro به لطف کنترلر USB 3.0 از سرعت های بالاتر انتقال داده پشتیبانی می کند.

A16 Bionic در آیفون 15 و آیفون 15 پلاس

در حالی که بعداً تأثیر استفاده از چیپست قدیمی‌تر را بررسی می‌کنیم، در اینجا چیزی است که باید در مورد A16 Bionic بدانید. تراشه Apple A16 Bionic که سال گذشته در سال 2022 عرضه شد، بر روی گره فرآیند 4 نانومتری ساخته شده است. این پردازنده دارای یک CPU 6 هسته ای (ترکیبی از دو هسته عملکرد و چهار هسته با کارایی بالا) است. پردازنده گرافیکی 5 هسته ای در A16 Bionic دارای 6 گیگابایت حافظه LPDDR5 با 50 درصد پهنای باند بیشتر نسبت به نسل قبلی تراشه Bionic است. در نهایت، موتور عصبی 16 هسته ای جدید در A16 Bionic می تواند 17 تریلیون عملیات در ثانیه را انجام دهد.

پیشرفت‌های کلیدی نسبت به A15 Bionic شامل یک موتور نمایشگر جدید است که نمایشگر همیشه روشن را امکان‌پذیر می‌کند، اوج روشنایی بالاتر و نرخ تازه‌سازی نمایشگر می‌تواند تا 1 هرتز کاهش یابد. علاوه بر این، تکنیک های ضد آلیاسینگ در A16 Bionic برای صاف کردن لبه های ناهموار در گرافیک و رندر تصویر بهبود یافته است. این یک پردازنده سیگنال تصویر جدید را در خود جای داده است که نوید تجربه عکاسی محاسباتی بهتری را می دهد.

مقایسه تراشه A17 Pro و A16 BIONIC

A17 Pro دارای ریزمعماری 3 نانومتری در مقایسه با معماری 4 نانومتری A16 Bionic است.
A17 Pro 10 درصد سریعتر از A16 Bionic است.
پردازنده گرافیکی 6 هسته ای جدید در A17 Pro 20 درصد سریعتر از GPU 5 هسته ای در A16 Bionic است.
پردازنده گرافیکی 6 هسته ای جدید دارای ویژگی مش سایه زنی جدید است که به بازی ها اجازه می دهد محیط های دقیق را با حداقل قدرت ارائه دهند.
سرعت موتور عصبی در A17 Pro دو برابر با 35 تریلیون عملیات در ثانیه است.
A17 Pro یک پیش‌بینی شاخه بهبود یافته را به ارمغان می‌آورد که به معنای کارایی اجرای سریع‌تر کد است.
تراشه A17 Pro دارای موتورهای رمزگشایی و اجرایی بزرگتر است – هر دو نقش مهمی در پردازش دستورالعمل ها دارند.
A17 Pro دارای سخت افزار اختصاصی برای ردیابی اشعه است که 4 برابر سریعتر از A16 Bionic است. این گرافیک نرم‌افزاری را با نرخ فریم بسیار بالاتر از نرم‌افزار ردیابی اشعه در A16 Bionic ارائه می‌کند.



تفاوت های آیفون 15 و 14

علاوه بر این، آیفون 15 به لطف پورت USB-C، سیستم دوربین جدید، عمر باتری بهبود یافته و جزیره دینامیک ارتقاء خوبی نسبت به آیفون 14 دارد.

با این حال، ممکن است پس از استفاده طولانی مدت از آیفون، معایب ظاهر شود. آیفون 15 با A16 Bionic ممکن است زودتر از آیفون 15 پرو با A17 Pro کند شود. علاوه بر این، ما مطمئن نیستیم که آیا اپل تعداد به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مشابهی را برای آیفون 15 و 15 پرو ارائه می‌کند یا خیر.

A16 Bionic و A17 Pro تفاوت های فنی آشکاری دارند. با این حال، اجازه ندهید این تصمیم شما را برای خرید مدل آیفون متناسب با بودجه شما منصرف کند. جدا از پردازش تصویر HDR در آیفون 15 پرو، به سختی می توان متوجه شد که یک آیفون 15 کاملاً جدید دارای پردازنده قدیمی تر است. با این حال، از آنجایی که اپل تصمیم گرفت پردازنده قدیمی‌تر را در آیفون پایه عرضه کند، کاهش قیمت ممکن است این معامله را شیرین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

Shopping cart

0
image/svg+xml

محصولی در سبد خرید شما یافت نشد.

Continue Shopping